Blog Karmelowy - kulinaria, lifestyle i uroda

tylko sprawdzone i pyszne przepisy z całego świata, lifestyle i moje ulubione perełki kosmetyczne

  • Strona główna
  • Przepisy
    • Dania obiadowe
    • Dodatki do dań obiadowych
    • Makarony
    • Mięsa
    • Przystawki
    • Ryby i owoce morza
    • Słodkości
    • Śniadanie
    • Zupy
  • Lifestyle
    • Restauracje i warsztaty
    • Testy i recenzje
    • Styl życia
  • Współpraca
  • Kontakt
You are here: Home / Restauracje i warsztaty / Co, gdzie, za ile jadamy „na mieście” – raport „Polska na Talerzu 2015″

Co, gdzie, za ile jadamy „na mieście” – raport „Polska na Talerzu 2015″

by Dzi Leave a Comment

Share the post "Co, gdzie, za ile jadamy „na mieście” – raport „Polska na Talerzu 2015″"

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • StumbleUpon

 

Co, gdzie, za ile jadamy „na mieście”

– raport „Polska na Talerzu 2015″

Warszawa, 16 kwietnia 2015 r.: Co wybieramy – schabowego czy pizzę? Stawiamy na jakość dań czy cenę? Rekomendacji lokali szukamy u znajomych czy w Internecie? Odpowiedzi na te i inne pytania, dotyczące trendów w jadaniu poza domem, przedstawia piąta edycja raportu „Polska na Talerzu” przygotowanego przez firmę MAKRO Cash&Carry.

 Liczba lokali gastronomiczny w Polsce stale rośnie. Szczególnie jest to widoczne w większych miastach, gdzie oferta gastronomiczna jest bardzo zróżnicowana zarówno pod względem rodzaju kuchni, cen, wystroju czy lokalizacji. Co więc wybieramy i jakie są obecnie trendy w jadaniu poza domem?

 Wyniki raportu „Polska na Talerzu 2015” pokazują, że 15 proc. badanych regularnie jada „na mieście”. Warto zaznaczyć, że kultura jadania poza domem dopiero się u nas kształtuje, a istotnym czynnikiem wpływającym na jej rozwój jest zasobność portfeli. Dlatego na posiłek w lokalu przeznaczamy zazwyczaj ok. 10-25 zł lub 26-35 zł (odpowiednio 52 i 21 proc. respondentów). Polacy coraz częściej odwiedzają lokale gastronomiczne i coraz bardziej przyglądają się temu, co jedzą i za ile. Musimy jednak pamiętać, że dobrym restauracjom trudno jest przygotować smaczny, zdrowy i atrakcyjny posiłek za 10 zł. Obniżanie cen zawsze wiąże się z rezygnacją z jakości – podkreśla Marcin Piotrowski, szef kuchni restauracji Totomato.

Najbardziej lubimy kuchnię polską (56 proc.), włoską (52 proc.) i amerykańską, czyli hamburgery i hot dogi (33 proc.). Najczęściej jadamy w pizzeriach (54 proc.), restauracjach z obsługą kelnerską (48 proc.) i sieciowych fast foodach (39 proc.). Natomiast, jeśli chodzi o rodzaj zamawianego dania w lokalu i na wynos – sytuacja jest bardziej zróżnicowana.
W restauracji lub innym punkcie gastronomicznym wybieramy zazwyczaj pizzę (39 proc.), tradycyjne dania kuchni polskiej (31 proc.), kebab (24 proc.) i makarony (23 proc.). W przypadku opcji „na wynos lub z dowozem” zamawiamy pizzę (65 proc.), kebab (27 proc.), dania kuchni chińskiej / wietnamskiej (13 proc.), hamburgery (12 proc.). W tym wypadku dania kuchni polskiej i makarony znajdują się na dalszym miejscu (wskazuje je po 8 proc. badanych). Pizza pozostaje najbardziej demokratyczną potrawą świata, daniem bezpiecznym (wiemy, czego się spodziewać), tanim oraz szybkim w przygotowaniu – odpowiada więc na najważniejszą potrzebę klienta – wygodę. Kolejną najgorętszą potrawą, której notowania rosną jest burger, a raczej „gourmet burger”, który – podobnie jak pizza – awansował z dania fast food do fast casual. Oznacza to głównie tyle, że składniki dobierane do przygotowania burgera pozyskiwane są od lokalnych dostawców, mięso jest wysokiej jakości, a bułka często wypiekana w zaprzyjaźnionej piekarni wg autorskiej receptury – mówi Agata Godlewska, redaktor naczelna magazynu Food Service.

 Wzrost popularności burgerów obserwowany jest w większych miastach od 2-3 lat. Mimo tak krótkiego czasu, burgerownie znajdują się na drugim miejscu pod względem najczęściej wybieranego lokalu typu „Street Food” (13 proc.). Pierwsze miejsce zajmuje kebab (50 proc.), a trzecie budki z hot dogami (10 proc.). Mamy świadomość, że cena i dostępność lokali z kebabami, obecnych prawie na każdej ulicy, są decydujące dla wielu osób. Z moich obserwacji wynika jednak, że burgerownie wpisały się w mapę gastronomiczną Polski. Udało nam się przekonać rzeszę ludzi, że jakość produktów i autorskie propozycje są istotą „Street Foodu”, który do tej pory kojarzony był bardziej ze śmieciowym jedzeniem – mówi Bartłomiej Pirkel, właściciel kultowego Warburgera. Oferta polskiej gastronomii ulicznej staje się coraz bardziej różnorodna, co przyciąga klientów. Niemal 50 proc. badanych jada w lokalach typu „Street Food”, a 8 proc. należy do grupy stałych ich gości. 

image002

Dlaczego stołujemy się poza domem? Badani najczęściej wskazują na kontekst społeczny („Lubię spotykać się ze znajomymi i jeść poza domem”), wygodę i oszczędność czasu. Świętowanie specjalnych okazji, takich jak urodziny czy rocznica znalazło się dopiero na 4. miejscu, co oznacza, że odwiedzamy lokale już nie tylko „od święta”. Jadanie „na mieście” zaczyna wpisywać się w nasz codzienny tryb życia. Co trzeci badany jada poza domem zarówno w tygodniu, jak i w weekend.

Wspomniana wcześniej różnorodność rynku gastronomicznego powoduje, że zanim zjemy w danym miejscu, najpierw szukamy informacji o nim. Naszym głównym źródłem wiedzy są znajomi i rodzina oraz Internet. Ponadto wybierając lokal, bierzemy pod uwagę przede wszystkim jakość dań (58 proc.). Cena i lokalizacja to kolejne najistotniejsze kryteria (odpowiednio 47 i 30 proc.). Warto jednak zauważyć, że schodzą one na nieco dalszy plan, gdy już jesteśmy w restauracji i mamy możliwość ocenić pozostałe czynniki. Wówczas najważniejsza nadal pozostaje jakość potraw (72 proc.), ale na kolejnych miejscach pojawia się „czynnik ludzki” (61 proc.), czyli rodzaj relacji nawiązanej z klientem oraz ogólna czystość lokalu (55 proc.). Mimo że jakość ma szczególne znaczenie, to aż 70 proc. badanych nie zgłasza uwag, gdy otrzymane danie ich nie satysfakcjonuje. Może to oznaczać niski poziom asertywności społeczeństwa na co dzień niejadającego poza domem, a więc czującego się niepewnie w takiej sytuacji – wyjaśnia Anna Maria Sztutowicz, antropolożka kultury z firmy badawczej IQS.

Większa świadomość konsumencka, zwracanie uwagi na jakość oraz panująca obecnie moda na gotowanie wpływają na postrzeganie zawodu kucharza. Aż 54 proc. ankietowanych uznało zawód szefa kuchni / kucharza za atrakcyjny. Klienci wymagają od kucharzy ciągłego doskonalenia swojego warsztatu i podnoszenia kwalifikacji. Dlatego początek kariery zawodowej powinien być dobrze zaplanowany. Osobiście uważam, że najlepiej wiedzę zdobywać w zakładzie gastronomicznym pod opieką dobrego szefa kuchni, który chce dzielić się swoją wiedzą – stwierdza Grzegorz Kazubski, menedżer Centrum HoReCa MAKRO. Liczne programy telewizyjne, kulinarne osobowości zachęcają młodzież do zostania kucharzem, ale nie pokazują, jak ciężki, wymagający poświęcenia, dyscypliny i odpowiedzialności jest to zawód – dodaje Jarosław Uściński, szef kuchni restauracji Moonsfera i prezes OSSKiC.

Szczegółowe wyniki raportu „Polska na Talerzu 2015” można pobrać w wersji PDF w biurze prasowym MAKRO (www.mediamakro.pl). Raport podzielony jest na trzy części: Trendy w jadaniu „na mieście” (opisane powyżej), „Mała czarna” w kawiarni oraz Przyjemność gotowania. Każda część zawiera ciekawe komentarze ekspertów i osób związanych z branżą gastronomiczną.

Share the post "Co, gdzie, za ile jadamy „na mieście” – raport „Polska na Talerzu 2015″"

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • StumbleUpon
Wersja do wydruku

Filed Under: Restauracje i warsztaty

« Ziemniaki zapiekane z grzybami i warzywami / Baked potatoes with mushrooms and vegetables
Jajecznica na tostach / Scrambled Eggs on Fried Bread »

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Wyszukaj

  • Bloglovin
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • Pinterest
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Tumblr
  • Twitter

Facebook

Kategorie przepisów

Archiwa

Instagram

Instagram post 2182690823002846115_417337036 Kurczak pieczony z dynią i papryką / Chicken baked with pumpkin and bell pepper🥘
⏩Link w BIO⏪
🍗🍗🍗🍗
Dziś na blogu przepis na udka z kurczaka zapieczone w sosie pomidorowym z dynią, papryką i kiełbasą. Idealne danie na obiad dla całej rodziny. Zapraszam!🥘
#obiad #dinner #comfortfood #bake #mięso #meat #kurczak #chicken #dynia #pumpkin #butternutsquash papryk #bellpepper #foodblog #instafood #food #foodie #foodporn #foodphotography #foodstyling #blogkulinarny #omnomnom #instafood #yummy #delicious #tasty #blogkarmelowy #recipe #przepis
Instagram post 2177680752929809671_417337036 Zapiekanka z mięsem i brokułami / Meat and broccoli bake🥦
⏩Link w BIO⏪
🍂🍁🍂🍁🍂🍁
Dziś zapraszam na bloga po przepis na sycącą zapiekankę z mięsem i brokułami w sosie serowym pod chrupiącymi ziemniakami. Pycha! 👌
#obiad #dinner #comfortfood #bake #zapiekanka #mięso #meat #brokuły #broccoli #ser #cheese #potatoes #ziemniaki #foodblog #instafood #food #foodie #foodporn #foodphotography #foodstyling #blogkulinarny #omnomnom #instafood #yummy #delicious #tasty #blogkarmelowy #recipe #przepis
Instagram post 2160189832592595402_417337036 Makaron z dynią i kiełbasą / Pumpkin and sausage pasta👌
⏩Link w BIO⏪
🍝🍝🍝
Dziś zapraszam na bloga przepis na bardzo łatwy i szybki makaron z dynią, kiełbasą, suszonymi i grzybami i dodatkiem szałwii. Polecam!👌
#makaron #pasta #dynia #pumpkin #kiełbasa #sausage #mushrooms #grzyby #obiad #dinner #comfortfood #dinner #foodblog #instafood #food #foodie #foodporn #foodphotography #foodstyling #blogkulinarny #omnomnom #instafood #yummy #delicious #tasty #blogkarmelowy #recipe #przepis
Instagram post 2152305990313668777_417337036 Strogonow wołowy z boczniakami / Beef and oyster mushroom strogonoff👌
⏩Link w BIO⏪
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
Dziś na blogu pyszny, szybki i sycący strogonow wołowy z boczkiem i boczniakami – przepyszny! Zapraszam! 👌🍴
#beef #wołowina #grzyby #mushrooms #oystermushrooms #boczniaki #obiad #dinner #comfortfood #dinner #foodblog #instafood #food #foodie #foodporn #foodphotography #foodstyling #blogkulinarny #omnomnom #instafood #yummy #delicious #tasty #blogkarmelowy #recipe #przepis
Więcej...

Spróbuj czegoś nowego

Ziemniaki-zapiekane-z-serem-Cheesy-scalloped-potatoes

Ziemniaki zapiekane z serem / Cheesy scalloped potatoes

Schabowe-cacciatore-Pork-chop-cacciatore

Schabowe cacciatore / Pork chop cacciatore

Latwy piernik z powidlami / Easy gingerbread with plum jam

Łatwy piernik z powidłami i test wagi firmy Sencor / Easy gingerbread with plum jam

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami / Whole wheat plum cake

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami / Whole wheat plum cake

Boczniaki-w-smietanie-Creamed-oyster-

Boczniaki w śmietanie / Creamed oyster mushrooms

Tagi

białe wino chilli ciasto cukinia cynamon czekolada deser dodatek do dania głównego dodatek do dań głównych dynia Gordon Ramsay grzyby imbir jabłka jajka kaczka kapusta kuchnia azjatycka kurczak makaron miód mięso mozzarella obiad orzechy papryka parmezan pieczarki pomidor przystawka ryby ser sos sojowy szpinak słodkości Wielkanoc wieprzowina wino wołowina wypieki ziemniaki zioła zupa śniadanie święta

Reklama

O mnie

Mam na imię Małgosia, prowadzę tego bloga gdyż uwielbiam eksperymenty i nowe smaki. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu:)
Zobacz więcej

  • Bloglovin
  • Email
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • Pinterest
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Tumblr
  • Twitter
FlyB - Kulinaria
Follow on Bloglovin
Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Durszlak.pl

Copyright © 2019 · Foodie Pro Theme by Shay Bocks · Built on the Genesis Framework · Powered by WordPress